De kunst van het inrichten is dingen weglaten

Bijna niemand vindt het prettig om in een huis te wonen of om in een ruimte te verkeren waar bijna geen bewegingsvrijheid aanwezig is, omdat de hele ruimte vol staat met spullen. Het geeft een benauwd gevoel, het maakt de ruimte kleiner en het kan ervoor zorgen dat je werkelijk nooit kunt vinden wat je zoekt. We houden in onze huizen dan ook graag zo hier en daar wat ruimte vrij. Ruimte om te ademen, om te bewegen, om de hoeveelheid prikkels die we te verwerken krijgen wat te beperken. Hetzelfde zou ook het uitgangspunt moeten zijn bij het inrichten van een winkel. Natuurlijk, je wilt het liefst alles uitstallen dat je te koop hebt, maar ook hier geldt: less is more.

Meer neerzetten betekent niet meer verkopen

Wanneer je een winkel opent, dan heb je een duidelijk doel: zoveel mogelijk verkopen. Alleen zo ga je uiteindelijk winst maken. Een veelgemaakte denkfout, is dat je vooral veel kunt verkopen door veel spullen in je winkel te plaatsen. Hoe groter de keuze uit producten is, des te groter is ook de kans dat de klanten iets kopen, zo luidt de gedachte.

Al zit hier een kern van waarheid in, het is niet altijd hoe het werkt. In een hele grote winkel, een mega supermarkt bijvoorbeeld, ja, daar kan een enorm groot aanbod er inderdaad voor zorgen dat mensen meer kopen. Ze komen in hun bezoekje van alles tegen dat ze best eens willen proberen, en gooien het in hun karretje. Dit soort winkels is echter ook daadwerkelijk ingericht op zo’n groot assortiment. De schapruimte is enorm, de paden ertussen ruim genoeg, en alles is netjes per soort product georganiseerd. In dit soort winkels vind je ondanks het grote aantal producten toch precies wat je zoekt, en voel je je niet snel opgesloten tussen het enorme aantal goederen. In een kleinere winkel ligt dat anders.

Mensen moeten kunnen bewegen en alles in zich op kunnen nemen

Een winkel die zo vol staat dat men er nauwelijks kan bewegen, nodigt niet uit tot meer kopen. Dat geldt ook voor een winkel waar het aantal producten per vierkante meter zo hoog ligt dat het mensen kan overvallen. Zij worden op die manier onrustig, krijgen het benauwd en willen weg. Het is dus zaak om de winkel niet te vol te maken. In winkelstellingen precies dat te plaatsen dat je onder de aandacht wilt brengen, en een groot deel van de voorraden in het magazijn te bewaren. Gebruik houten rekken of andere stellingen om de boel overzichtelijk te houden, en toch genoeg aan te kunnen bieden, zonder dat het onoverzichtelijk of overweldigend wordt. Zo wordt winkel in jouw winkel een prettige ervaring, die bezoekers uitnodigt tot kopen.