Home » Het groeiend verlangen naar boodschappen doen en winkelen

Het groeiend verlangen naar boodschappen doen en winkelen

  • door

We maken gebruik van het laten thuisbezorgen van ons boodschappen en het online bestellen van wat we graag willen hebben. Maar het verlangen naar fysiek winkelen is momenteel sterk. Online bestellen is comfortabel, maar shoppen en zelfs fysiek de boodschappen doen vinden we leuk. Over hoe de manier van boodschappen doen, veranderde. 

Het laten thuisbezorgen van je boodschappen is eigenlijk helemaal zo hip of nieuw niet. De manier van bestellen, online, mag dan modern zijn, maar jaren geleden kwamen de slager, bakker en melkboer gewoon aan de deur de boodschappen brengen.

Met boodschappentas naar supermarkt

In de jaren zestig van de vorige eeuw kwamen de supermarkten in zwang waar je je met een boodschappentas naartoe snelde. Wie niet zo piep is, kan zich ook vast nog wel de SRV-man herinneren, de rijdende supermarkt of boodschappenbus die de concurrentie aanging met de supermarkt. Er rijden er nog enkele van rond in kleine, soms afgelegen dorpen.

Behalve het verschil tussen aan de deur bezorgen of naar een winkel gaan, was er nog een verschil. Bij de supermarkt heb je direct af te rekenen en je krijgt een bonnetje. Bij de groente- of melkboer aan de deur kon je nog eens iets op laten schrijven als je een beetje krap bij kas zat. Dan kwam die rekening later wel. De melkboer en ook de man van de SRV-wagen hadden een boekje vol met optelsommen van prijzen van producten die klanten eerder hadden gekocht en later pas zouden afrekenen. Dat kon overigens aardig oplopen.

Nu is het natuurlijk ook nog eens zo dat niet iedereen in vroeger tijden een ijskast (ook wel koelkast) of vrieskist had. Je was genoodzaakt iedere dag je verse waar te kopen. Het was echt heel fijn dat je niet iedere dag op pad hoefde als de melkboer, bakker of slager juist dan aan de deur kwamen. Tegenwoordig kunnen we tijden vooruit als we boodschappen hebben gedaan en kopen dan ook vaak veel tegelijk. We stoppen onze vriezers en ijskasten vol en hebben er even geen omkijken naar.

Supermarkt aan huis

Inmiddels zijn we een tijdperk vooruit en maken we door de mogelijkheid van online bestellen en door omstandigheden weer mee dat onze boodschappen aan huis worden gebracht. Niet door en een melkboer én een bakker én een slager, maar door de supermarkt zelf. Je bestelt wat je nodig hebt en dat wordt in kratten bij je thuisbezorgd. Wanneer je maar wilt.

En het blijft tegenwoordig niet bij levensmiddelen alleen. Eigenlijk kunnen we alles bestellen wat we maar wensen. Kleding, fietsen, tuinstoelen, een nieuwe bank of een nieuwe keuken of bloemen bestellen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bezorgkosten blijven soms zelfs achterwege en als het je niet bevalt stuur je het retour. Wat een gemak. En toch…

Shoppen met een damesrugzak op

Een groot aantal mensen verlangt momenteel als nooit tevoren naar niet alleen boodschappen doen in de supermarkt, maar vooral naar het winkelen zelf. Met een rugzak dames op heerlijk langs de winkels slenteren en overal even binnen kijken. Voelen aan kleding, accessoires oppakken en weer terugzetten en niet alleen kopen wat je nodig hebt, maar zelfs ruimte geven aan impulsaankopen die je veel eerder doet als je fysiek aan het winkelen gaat.

Weekendtas vol spulletjes

Koopgedrag is samen met de manier van kopen in de loop der tijd enorm veranderd. Schreef je eerder op een briefje wat je nodig had en werd dat aan de deur gebracht, inmiddels drukken we op ‘enter’ en versturen we digitaal onze wensen, die even later worden ingewilligd. Steeds sneller en steeds eerder thuisbezorgd. Maar het winkelen of shoppen. Veel mensen zouden het liefst met een grote weekendtas op pad willen om weer eens een slag te slaan en deze te vullen met alle mogelijke spulletjes. Of niet dan?