Manieren om als ZZP’er geld te besparen

Steeds meer mensen kiezen ervoor om als zelfstandige aan de slag te gaan. Veelal komt dit voort uit een behoefte om onafhankelijk te zijn, om niet langer voor een baas te werken en meer zelf hun tijd in te kunnen delen. Ook het idee om als zelfstandige meer geld te kunnen verdienen speelt vaak mee, maar dit is niet altijd terecht. Zeker, de uurtarieven van een ZZP’er liggen hoger dan wat je in loondienst zou verdienen. Wat echter niet mag worden vergeten is dat er naast het werk zelf ook veel tijd gaat zitten in de (administratieve) voorbereiding en afhandeling ervan, er over het inkomen nog aardig wat belastingen en premies moeten worden betaald en er soms ook periodes zullen zijn waarin er weinig tot niets verdiend wordt. Bovendien zijn er ook aardig wat kosten die je als zelfstandige moet maken, al kun je op veel ervan wel besparen.

Niet alles hoeft nieuw te zijn

Ga je voor het eerst als zelfstandige aan de slag, dan is de verleiding groot om daar eens mooi de juiste spullen voor in huis te halen. Een prachtig bureau, een gloednieuwe laptop, een dure auto. En alles nieuw natuurlijk, blinkend en wel, want dat werkt een stuk beter.

Een goede tip: doe dat niet. Het ziet er misschien allemaal mooi en blinkend uit, maar ga je daar ook per se beter door werken? Welnee! Je vindt het gewoon leuk om het allemaal te kopen. Dit is echter het moment om te beginnen met zakelijk nadenken. Iedere euro die je niet uitgeeft, is mooi meegenomen. Neem eens een kijkje tussen de gebruikte kantoormeubelen. Misschien niet blinkend nieuw, maar wel nog helemaal prima en vaak zonder gebruikssporen. Tweedehands bureaustoelen zijn stukken goedkoper, en zitten net zo lekker. Schaf je op deze manier ook de rest van je inventaris aan, dan kun je heel wat geld besparen.

Wat heb je echt nodig?

Alhoewel het al verstandig is om dingen tweedehands aan te schaffen, kan het soms nog beter zijn om ze niét te kopen. Als je ze eigenlijk (nog) niet nodig hebt, bijvoorbeeld. Of maar heel zelden. Probeer te wachten met aankopen tot het moment dat je ook echt niet meer anders kan, zo spreid je de kosten een beetje. Heb je echt die bedrijfswagen nodig, of kun je ook op de fiets of met je privéauto naar je klanten toe? En, als je bijvoorbeeld als klusser of hovenier aan de slag gaat, denk ook eens na over welk materiaal je echt nodig hebt om je werk te kunnen doen. Is er gereedschap of zijn er machines die je niet veel zal gebruiken? Koop deze dan voorlopig niet, maar huur ze.