Home » Nieuwe Social Media Trends in 2020

Nieuwe Social Media Trends in 2020

  • door

2020 is niet alleen het jaar van een wereldwijde pandemie en de opkomst van goedkopere smartphones. Ook social media evolueert snel. Net zoals er steeds nieuwe trends ontstaan in mode en interieur, is dit ook het geval voor social media. Wij sommen de belangrijkste voor je op in dit artikel.

Verticale content
We moeten toegeven dat we niet meer zonder onze smartphone kunnen. Dat heeft ook invloed op social media en marketing. Verticale content doet zijn intrede. Content wordt geoptimaliseerd voor verticale schermen. De populairste verticale content zijn de stories op Instagram. Instagram Stories zorgen voor een groter bereik dan een gewone post op je feed. Facebook beschikt ook over verticale content. Een leuk wist-je-datje: jongeren houden tijdens het shoppen 90% van de tijd hun smartphone verticaal en niet horizontaal. Naast verticale content bestaat er ook ephemeral content. Ook hier zijn stories een voorbeeld van ephemeral content. Korte en leuke video’s triggeren potentiële klanten, wat zorgt voor minder verveling.

Kleinere influencers
Influencer marketing blijft belangrijk. Maar de manier waarop het wordt toegepast gaat er anders uitzien. Eerder dan te kiezen voor een of twee wereldbekende influencers, gaan marketeers meer samenwerken met kleinere, niche-influencers. Zo’n netwerk zorgt meer controle over wie hun content allemaal bekijkt en zorgt dus voor een hoger engagement.

Lokale targeting
In de grote hoeveelheden content op social media, is het moeilijk om relevant te zijn als bedrijf. Meer context wordt belangrijk. Net daarom zal lokale targeting een trend worden in 2020. Social media zoals Instagram bieden al de mogelijkheid om posts op te zoeken op basis van een locatie. Facebook zet dan weer stevig in op lokaal nieuws. Tijd dus voor marketeers om content te gaan lokaliseren.

Social shopping
Verkopen via social media platforms zal belangrijker worden in 2020. Bedrijven of merken maken meer en meer gebruikt van een” shoppable post”. Zoals de naam zelf als zegt, kan je via die post producten shoppen. Dit is een heel eenvoudige vorm van shoppen. Als je een post tegenkomt van een leuke outfit, dan kan je op de afbeelding klikken en kijken welke kledingstukken verkocht worden. Als je klikt op het product, dan kan je dit meteen aankopen. Ook op Facebook kan je als bedrijf gebruik maken van de “buy button”.

Social media groepen
Een nieuwe trend zijn groepen niet. Maar ze worden wel populairder. Social media groepen zijn plaatsen waar gelijkgezinde mensen samenkomen om ideeën uit te wisselen over hun favoriete merken of interesses. Voor merken zijn groepen de ideale manier om nieuwe producten te lanceren, feedback te krijgen van klanten en belangrijke inzichten in hun doelgroep te verwerven.