Home » De beste tips om beter te slapen bij een hittegolf

De beste tips om beter te slapen bij een hittegolf

  • door

Slapen is het fundament voor alles wat we doen en om lekker uitgerust en fit in de dag te starten hebben wij toch gemiddeld 8 uren slaap nodig. Omdat het in de zomer ’s avonds langer licht blijft en vroeger de zon opkomt past de biologische klok zich aan en wij maken dan toch kortere nachten. Als het dan nog heel warm is in de slaapkamer kan het snel een onrustige nacht worden. Om je slaap tijdens een hittegolf te verbeteren, is het belangrijk om een ontspannen en coole sfeer te creëren. Dit doe je het beste met onderstaande tips.

1. Voldoende drinken

Drink voldoende tijdens een hittegolf, vooral overdag. Je lichaam heeft zo een goede vochtbalans en je wordt ’s nachts niet wakker van de dorst. Een flesje met water bij je bed is heerlijk als je toch dorst hebt of even je gezicht of nek wil verfrissen.

2. Hou de warmte buiten

Zet in de ochtend je ramen op, zodat je de heerlijke frisse ochtendlucht naar binnen laat. Als je twee ramen tegenover van elkaar open zet, zorg je voor een goede luchtstroom. Hou daarna de ramen gedurende dag dicht en sluit de gordijnen zodat de hitte buiten blijft. Voor het naar bed gaan kun je de ramen weer openen.

3. Gebruik en ventilator of airco

Een ventilator of airco is de makkelijkste manier om je slaapkamer te verkoelen. Zet de ventilator voor het open raam zodat er frisse, coole lucht in je slaapkamer geblazen wordt. Een ventilator kan wel geluid maken dus als je gevoelig hiervoor bent, zou je oordopjes kunnen gebruiken. Een mobiele airco is een luxere oplossing en zorgt voor een lekkere verkoeling tijdens het slapen. Mobiele airco’s zijn een perfecte hulpmiddel om ruimtes te verkoelen en de leukste modellen vind je hier.

4. Kies de juiste kleding

Misschien denk je dat minder kleding beter is maar het is juist het tegenovergestelde. Door het dragen van lichte en soepele katoenen kleding help je de warmte tegen te houden. Katoen blijft van zichzelf koel, ademt goed door en neemt je zweet op. Doordat je zweet niet op je lichaam blijft, blijf jezelf en je lichaam koeler.

5. Gebruik een zomer bedek

Wanneer je onder een deken ligt, drukt deze heel zacht op je lichaam. Het voelt alsof je een zachte knuffel krijgt en kalmeert daardoor op een lichte manier jouw zenuwstelstel. In de zomer wil je het natuurlijk zo koud als mogelijk houden. Kies daarom voor een lege dekbedhoes of een zomer bedek. Deze zijn meestal gemaakt van katoen, wol of bamboe. Als natuurproduct nemen deze ook weer vocht op en werken lekker verkoelend.

6. Neem een koude douche

Afkoelen onder de douche is heerlijk verfrissend. Als de Win Hof methode en beetje te veel is voor jou, begin je met je gezicht en je polsen onder koud water te houden. Dit heeft een verkoelend effect en geeft je een lekker fris gevoel. Naast je bed zou je een nat washandje kunnen leggen, waarmee je je hoofd koel kan houden.

7. Verander van slaap locatie

Als het in je huis veel te warm is, kun je altijd nog ervoor kiezen om een nacht in je tuin of op je balkon te slapen. Vakantie in eigen huis. De lucht op je lichaam voelen en misschien zelf de sterrenhemel bekijken. Met je eigen kussen en een lichte dekbed maak je hier een echte belevenis van.

Welke opties jij ook kiest, geniet van de warme zomer voordat de dagen weer korter worden en de temperaturen dalen.